E-bike reparatie

Reparatie van een oudere elektrische fiets

Het repareren van uw elektrische fiets met originele onderdelen kan duur uitvallen. In sommige gevallen zijn de onderdelen niet eens meer leverbaar. Gelukkig is het vaak mogelijk om uw elektrische fiets te repareren met vervangende Veldia producten: losse onderdelen of deelsets - zoals een accuset of controller/displayset - en motoren.

e-bike-onderhoud

Garantie

Het eerste dat u moet controleren is of uw fiets nog in de garantie valt. Hopelijk heeft u uw garantiebewijs goed bewaard of uw fiets geregistreerd bij de fabrikant.

Bij normaal gebruik binnen de garantie termijn kan uw fietsenmaker het probleem vaak zonder extra kosten verhelpen.

In sommige gevallen hebben de fabrikanten ook een 'coulanceregeling' - wanneer u net buiten de garantie valt.

Accu vervangen

Een veelvoorkomend probleem is de afnemende accucapaciteit. Een nieuwe accu is vaak een behoorlijke investering of in sommige gevallen niet meer leverbaar.

Veldia kan u een goedkoper alternatief aanbieden. Of een zwaardere capaciteit accu voor een aantrekkelijke prijs.

Het is vaak niet mogelijk om alleen de accu te vervangen, omdat de nieuwe accu niet in de bestaande bagagedrager past. Veldia biedt daarom een accuset aan, bestaande uit een accu met bijbehorend bagagerek en lader. Hiermee kan de accu van diverse elektrische fietsen zoals Keola, Sparta C3 en C4 emotion en Peugeot vervangen worden.

bagagerek1

Voorwaarden om een Veldia accu te plaatsen zijn:

I. 36 Volt systeem

Tegenwoordig zijn de meeste elektrische fietsen uitgerust met een 36 volt systeem. Op oudere modellen zit soms nog een 24 Volt accu. En sommige sportfietsen hebben een 48 Volt systeem. Veldia verkoopt uitsluitend 36 volt. In uw instructieboekje of op de accu staat vaak het Voltage vermeld. Wanneer u dit niet kunt vinden, dan kunt u het voltage achterhalen door bij Output op de lader te kijken of met een Voltmeter de output van de lader te meten. Een Li-ion accu van 36 Volt wordt geladen met een 42 Volt lader.

II. Bagagedrager accu

Een elektrische fiets waar de accu in het frame zit is niet te vervangen voor een Veldia accu.

III. Losse controller

De elektrische motor wordt aangestuurd door de controller. De controller zit vaak in het deel op het bagagerek waar de accu ingeschoven wordt. De kabels van alle onderdelen gaan naar de controller. Wanneer de controller een los kastje is, dan is het mogelijk om deze te demonteren van je huidige bagagerek en in het nieuwe bagagerek te plaatsen. Wanneer de controller in het bagagerek gegoten is, dan is het bijna niet mogelijk de controller over te zetten.

IV. Uitlezen fietsen

Bij sommige A-merken zoals Gazelle is de accu elektronisch gekoppeld aan de fiets. In dit geval is het vaak niet mogelijk de accu te vervangen voor een ander merk accu.

Motor repareren

De motor kan zich op drie plekken bevinden:

  • Voorwiel
  • Achterwiel of
  • In de trapas (middenmotor).

Bij storing aan de voor- of achterwiel motor kan Veldia een alternatief bieden.

schijfrem

Voorwaarden om een Veldia motor te plaatsen:

I. 36 volt systeem.
Tegenwoordig zijn de meeste elektrische fietsen uitgerust met een 36 Volt systeem. Op oudere modellen zit soms nog een 24 Volt accu. En sommige sportfietsen hebben een 48 Volt systeem. Veldia verkoopt uitsluitend 36 Volt. In uw instructieboekje of op de accu staat vaak het Voltage vermeld. Wanneer u dit niet kunt vinden, dan kunt u het voltage achterhalen door bij Output op de lader te kijken of met een Voltmeter de output van de lader te meten. Een Li-ion accu van 36 Volt wordt geladen met een 42 Volt lader

II. 3 fasen motor met 3 hall-sensoren
Het is niet altijd mogelijk alleen de motor te wisselen van een ander merk. De Veldia motor is een 3 fasen motor met 3 hall-sensoren voor de sturing. Het is belangrijk dat de originele motor hetzelfde type motor is. Je kunt dit herkennen door de kabels te tellen (8 of 9 kabels). De fasen hebben 3 dikke draden (meestal geel, groen en blauw). Voor de 3 hallsensoren zijn 5 dunne draden nodig. Rood (+) en zwart (-) voor de voeding en meestal geel, groen en blauw zijn de signaal draden. In de Veldia motor zit nog een 4de hall-sensor (9de draad) voor de snelheid meeting, deze witte draad is niet persé nodig en hoeft niet te worden aangesloten.
Wanneer u niet voldoet aan het type motor, dan is het nog altijd mogelijk de Veldia motor te plaatsen, maar dan heeft u motor set nodig (inclusief een nieuwe controller en displayI.

III. Inbouwbreedte
De standaard inbouwbreedte van een motor is bij een voorwiel 100 mm en bij een achterwiel 135 mm. Sommige oudere E-bikes hebben een bredere motor, waardoor de voor-of achtervork ook breder is. Bij een voorvork is het mogelijk een nieuwe voorvork te plaatsen, bij een te brede achtervork is het niet mogelijk een Veldia motor te plaatsen.

Display of controller vervangen

Een display en controller horen softwarematig bij elkaar. Daarom is het bijna nooit mogelijk een van de twee onderdelen afzonderlijk te vangen voor een ander merk.

In combinatie kunnen deze onderdelen worden geplaatst op een elektrische fiets, mits de motor een 3 fasen motor is met 3 hallsensoren. Bij een ander type motor dient ook de motor te worden vervangen.

Display