E-bike onderhoud
De elektrische fiets is een kostbaar en technisch hoogwaardig product. De e-bike vergt meer aandacht dan een gewone elektrische fiets. Vaak zijn de afstanden die gereden worden ook groter.
Algemeen advies
- Stal uw fiets bij voorkeur binnen in schuur of garage en niet buiten in weer en wind
- Zorg goed voor uw accu (qua opslag, opladen en ontladen)
- Let goed op de kabels en bedrading – bijvoorbeeld wanneer u de fiets in een vol fietsrek zet
- Kijkt uit met water – een e-bike is weliswaar spatwater dicht – maar u kunt de fiets beter niet met een hoge drukspuit schoonmaken.
Accu onderhoud
De accu is misschien wel het meest kritische onderdeel van de ebike op dit moment. Een nieuwe accu kan bij sommige fietsmerken 600-700 euro kosten. De capaciteit van de accu gaat elk jaar achteruit ook als je hem niet gebruikt. Bij intensief gebruik gaat de achteruitgang uiteraard veel sneller.
Om de veroudering van de accu te minimaliseren zijn er een aantal zaken die u in acht moet nemen:
- Bewaar de accu in een omgevingstemperatuur van 8-15 °C
- Laad de accu niet op bij een omgevingstemperatuur onder 0 graden.
- Gaat u de accu een langere periode niet gebruiken (bijvoorbeeld in de winter), laad de accu driekwart vol (3 van de 4 blokjes op het display/ 38 V).
- Controleer dit iedere 2 maanden en laad indien nodig bij.
- Wanneer de accu geheel ontladen is (display valt uit), dan dient deze zo spoedig mogelijk geladen te worden.
Let op! Indien een accu een langere periode geheel ontladen bewaard wordt, kan er een diepontlading ontstaan waardoor de accu beschadigd raakt.
Voorkom dat de accu een diepontlading bereikt:
- Laad de accu uiterlijk binnen 24 uur op wanneer deze geheel ontladen is
- Laad een bijna lege accu binnen 5 dagen op
Motor onderhoud
De motor van een elektrische fiets is een gesloten systeem waar je op zichzelf niet veel aan hoeft te doen.
Voorkom water en vocht via de motorassen, spuit dus niet met de hoge drukspuit op de motor en rij niet door een diepe plas water. De goede ebike motoren hebben weliswaar waterdichte afdichtingen maar die zijn daar niet tegen bestand.
Het kan zijn dat de motor na verloop van tijd meer lawaai gaat maken. Hier kun je zelf niet veel aan doen. Als het geluid heel storend wordt kunt u uw fietsenmaker vragen om weer vet in de motor aan te brengen of om de lagers te vervangen.
Midden motor
Controleer de gear switch, indien aanwezig bij een middenmotor met naafversnelling. Deze zet de motor tijdelijk uit wanneer u schakelt. Hierdoor heeft de naafversnelling minder te verduren.
Schoonmaken
Een schone fiets heeft minder kans op slijtage door dat er bijvoorbeeld zand komt tussen de bewegende delen als kettingen en lagers.
- Verwijder modder, vuil en zand regelmatig
- Gebruik geen hoge druk spuit en al helemaal niet op de accu
- Maak de fiets droog na het wassen of na een fikse regenbui
- Laat de fiets niet in de regen of sneeuw staan, maar bewaar hem droog en niet in het directe zonlicht (ter voorkoming van oververhitting van de accu)
- Laat de behuizing van accu, display en controler dicht, anders loop je kans dat deze niet meer goed afgedicht worden.
Banden onderhoud
De Veldia e-bikes zijn allemaal uitgerust met anti lekbanden. Banden van de e-bike hebben wat meer te lijden dan bij een gewone fiets – vooral omdat er sneller opgetrokken en geremd wordt. De achterband kan beter na 3500 tot 4000 km vervangen worden.
Zorg er ook voor dat de bandenspanning goed is. Deze moet minimaal 3,5 bar zijn. Beter is 4 bar. De rolweerstand is dan een stuk lager (en daarmee een grotere actieradius) en er is minder kans op lekrijden.
Een spanning van 4 bar betekent dat de band met fietser erop nauwelijks zichtbaar vervormt. Het is wel aan te raden om een goede fietspomp met drukmeter aan te schaffen. Dat pomp makkelijker en u weet zeker dat de band voldoende is opgepompt.