4 Misverstanden over de middenmotor

 

De ontwikkelingen in ebike techniek gaan snel en dat kan soms voor verwarring zorgen. Vooral over de middenmotor doen verschillende verhalen de ronde op websites en fietsbeursen. Op een viertal misverstanden zullen we hier ingaan.

1. ‘De middenmotor is de beste motor’

De middenmotor kan een uitstekende keuze zijn – maar ‘de beste’ is toch wat kort door de bocht.

Er wordt vaak beweert dat de middenmotor ‘natuurlijker’ aanvoelt omdat de fiets niet getrokken wordt maar geduwd. Het rijcomfort is echter niet beter of slechter, maar een kwestie van persoonlijke smaak. Wij laten fietsers wel eens fietsen op een testfiets met zowel voor als middenmotor. Vaak kunnen ze dan nauwelijks het verschil merken.

Het verschil in rijcomfort heeft ook te maken met het verschil tussen een kracht sensor en een rotatie sensor.  Vroeger had een middenmotor altijd een krachtsensor en een voorwielmotor meestal een rotatiesensor. Bij een rotatiesensor wordt vaker beweert: ‘de fiets gaat er te snel van door’. Tegenwoordig worden midden- en voorwiel motoren zowel met kracht als rotatie uitgerust.

Een groot voordeel van de middenmotor t.o.v. een wielmotor en is de trekkracht (koppel) op steile hellingen. Als men de fiets alleen in Nederland gebuikt moet men zich wel realiseren dat van dit werkelijke voordeel geen gebruik gemaakt wordt.

De middenmotor heeft ook nadelen:
Een middenmotor heeft meer tandwieloverbrengingen. De techniek is veel complexer dan het directe systeem van een wielmotor. Ondanks de technische verbeteringen blijft het,  t.o.v. een (voor)wielmotor, een veel complexer systeem. Hierdoor is een middenmotor storingsgevoeliger en vergt het systeem veel meer onderhoud door de hogere slijtage. Alle kracht van motor en berijder gaan over de ketting.

Een ander nadeel van de middenmotor is dat hij een stuk duurder is, zowel in aanschaf als in onderhoud. Daarnaast heeft de middenmotor ook een hoger gewicht (ongeveer 2 kg meer).

Een uitgebreide overzicht van de voor en nadelen kunt u hier vinden.

2. ‘De middenmotor heeft een perfecte gewichtsverdeling’

Bij een fiets met middenmotor heb je de berijder op het zadel, de motor onder bij de trapas en de accu veelal op de bagagedrager achterop. Maar is het daarmee de perfect gewichtsverdeling zoals bijvoorbeeld de ANWB beweert?

  • Door een middenmotor wordt de fiets ca 2 kg zwaarder in vergelijking met een voorwielmotor (De Bosch middenmotor weegt ruim 4 kg)
  • Een compact motor in het voorwiel weegt minder dan 2,5 kg. Het hoogte verschil (zwaartepunt) tussen wielmotor en middenmotor is 5 cm (de wielas zit 35 cm boven de grond en de trapas 30 cm).
  • De accu heeft met een gewicht van meer dan 3 kg en heeft – geplaatst op een bagagedrager 80cm boven de grond – veel meer impact op het rijgedrag dan de plek van de motor.

Kortom het gaat om de combinatie van accu en motor. Bij een middenmotor + frameaccu heb je de beste gewichtsverdeling. Kies je echter voor een bagagerekaccu, dan levert een voorwielmotor een betere balans op.

3. ‘De middenmotor maakt veel geluid’

De middenmotor is complexer van opbouw dan een wielmotor. Er zitten veel meer tandwieloverbrengingen in – die in oude motoren voor meer lawaai zorgen.  Maar door verbeteringen in de constructie zijn de moderne middenmotor behoorlijk stil. Daarnaast zijn er tussen de verschillende merken (Bosch. Bafang, Shimano) en types ook wel verschillen in geluidsniveau.

4. ‘Met een middenmotor mag je niet doortrappen tijdens het schakelen’

Schakelen met een middenmotor moet voorzichtig en met gevoel gebeuren. De middenmotor belast de ketting en versnelling zowiezo al meer – maar bij het schakelen is extra aandacht vereist.

Derailleur versnelling

Bij een derailleur versnelling moet je doortrappen om te kunnen schakelen (anders kan de ketting niet naar het juiste tandwiel geleid worden). Het is wel beter om zo min mogelijk kracht te zetten – bij voorkeur is de motor ook uitgeschakeld.

Naafversnelling

Bij een (Shimano) naafversnelling ligt het anders: daar kun je eigenlijk beter niet doortrappen tijdens het schakelen. De reden is dat de naafversnelling dan een flinke opdoffer kan krijgen wat op termijn kan leiden tot extra slijtage en een kortere levensduur. De Shimano naafversnelling zijn op zich van goede kwaliteit – maar in principe niet ontworpen voor gebruik in combinatie met een middenmotor.

Om dit probleem te voorkomen wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een schakelsensor – die de middenmotor tijdens het schakelen even uitzet.  Onze Veldia Centra fietsen zijn daarom ook uitgerust met deze sensor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *